Elöljáróban pár bekezdésben
tisztázzuk, hogy mit értek Benső Válaszon. A különböző élethelyzetekben felfogott ingerekre alapvetően kétféleképpen reagálhatunk. Automatikusan, anélkül, hogy tudatosan
átgondolnánk a reakciónkat, azaz tanult
sémák alapján vagy tudatosan az aktuálisan kiváltott érzelmeinkre,
viszonyulásunkra, tisztábban, az elme történetein átlátva reagálunk.
Automatikus reakció például,
amikor jogos vagy kevésbé jogos kritikát kapunk és azonnal elkezdünk védekezni.
Elsózom a levest, a Másik erre felhívja a figyelmem, én meg azzal védekezek,
hogy sóra szüksége van a szervezetnek vagy visszalövök azzal, hogy a múltkor
meg te sóztad el. (Legjobb esetben elviccelem azzal, hogy szerelmes a szakács.)
Automatikus reakciók esetén nem gondolkozunk a válaszon, hanem egy valamennyire bevált séma szerint reagálunk. Ha
például gyerekkorunkban gyakran kritizáltak vagy kritizálták egymást a családtagok,
tudattalanul lemásoltuk az ő reakcióikat vagy automatikusan, valamilyen módon
védve magunk, reagáltunk valahogy. Ha ezek a reakciók valamelyest megnyugtattak
minket vagy javítottak a helyzeten, akkor – ezeknek sem voltunk tudatában –
megtartottuk. Többször alkalmazva őket, így váltak reakciósémákká.
Persze ezek a sémák legtöbbször
nem hoznak valódi megnyugvást, ez inkább csak tűzoltás.
Tudatos reakciónk akkor tud kialakulni, amikor elkezdjük felismerni az
automatikus, nem tudatos reakcióinkat. Amikor már eleget láttuk, hogy mit
okoz nekünk vagy a másik embernek a reakciósémánk. Amikor már annyira fáj.
Tudatos – és hosszabb távon
kevésbé fájdalmas – válaszreakciókhoz szükségünk van arra, hogy valamelyest
megértsük az emberi működéseinket. Megismerjük azokat az összetevőket, amik
alapján kialakultak a berögzült reakcióink.
A fenti példával élve: onnan tudhatjuk,
hogy tudatos a reakciónk, hogy tudatában vagyunk a bennünk zajló folyamatoknak,
hogy nem okoz bennük különösebb feszültséget a kritika. A válaszreakciónk
ilyenkor nem csupán átgondolt, nem pusztán intellektuális. Nem csak mondjuk,
hogy ’Milyen igazad van, valóban elsóztam.’,
hanem úgy tudjuk ezt mondani, hogy nincs bennünk semmilyen feszültség. Ha már
nem érezzük hibásnak, bénának, rossz szakácsnak, nem elég figyelmesnek,
hülyegyereknek vagy kisebbrendűnek magunkat.
Ez akkor lehetséges, ha alaposan feltártjuk egy-egy stresszt okozó
helyzetben, hogy ilyenkor mi zajlik bennünk gondolati, érzelmi és
testi energia szinteken. Amikor felülvizsgáljuk
a negatív érzelmi reakciókhoz
társuló gondolatainkat. Amikor
megélhetővé tudjuk tenni, teret tudunk
adni az addig elutasított érzelmeknek
és érzéseknek. Amikor megtanulunk érezni, ami itt annyit jelent, hogy át
tudjuk élni a kritika nyomában keletkező szomorúságot vagy dühöt, anélkül, hogy
ezért még pluszban bántanánk magunkat. Vagy egy ’pozitív’ helyzetben, ha úgy
tudjuk megélni az örömöt, hogy nincs rajta az örömállapot elvesztésétől való
félelemből fakadó plusz feszültség.
Ilyenkor ’tisztán’ megélhetők az
érzelmek, az érzések. Az érzelmek és az érzések, amik az élet sava-borsa.
Érzések nélkül robotok lennénk, automatán reagáló gépek.
A Benső Válasz nem pusztán intellektuális válasz, nem mentesít az
érzésektől. Ellenkezőleg, tisztán
megélhetővé teszi az érzéseket.
Ha az életünkben gyakran vagy
újra meg újra előfordulnak ezek a feszültséget keltő helyzetek és a reakciósémák
nem hozzák el számunkra ezek számunkra megfelelő megélhetőségét, akkor érdemes
lehet megkeresni a Benső Válaszokat. Találkozni önmagunkkal, a hiedelmeink,
fájdalmaink, félelmeink, elnyomott érzelmeink felszíne alatt. Erre invitálom az
olvasót itt.
Első
lépések a Benső Válasz megtalálásához
1. Felismerés, tudatosítás
Az első lépés a Benső Válasz megtalálásához az, hogy tudatosítjuk azt, ami éppen
bennünk zajlik. Amíg nem vagyunk teljesen tudatában a keletkező gondolatoknak
és érzéseknek, amelyek egy feszültséggel teli helyzetben jelen vannak, addig
nem fogunk tudni változtatni az ilyen helyzetekre adott reakciósémáinkon.
Megfigyelhető, hogy egy adott típusú helyzetben (pl. amikor a partnerem
hibáztat) a reakcióink szinte minden esetben ugyanazok (pl. védekezünk vagy
hárítunk: ’Nem is hibáztam’ vagy támadunk:’Te sem csinálod jobban.’). Ezek a
sematikus reagálások tanult és automatikusan megjelenő válaszreakciók. Amíg ezt
nem ismerjük fel, addig nincs belépési pontunk az adott helyzetbe, a reakciónk
újra és újra ugyanaz lesz, akár egy egész életen át.
A felismeréshez mindössze arra
van szükségünk, hogy jelen legyünk. A jelen lét pedig nem más, mint a jelen
pillanatban észlelhető gondolatok és érzékelhető érzések, érzelmek észrevevése,
tudatosítása. A felismeréshez és tudatosításhoz, a jelenléthez eleinte
szükséges lecsendesülni (fizikai értelemben is, tehát csendes, nyugodt helyet
találni) és lelassítani, észrevehetővé tenni a belső történéseket
(gondolatokat, érzéseket). A befelé figyelés, lecsendesedés és lelassítás
nélkül nehéz, megkockáztatom, hogy lehetetlen felismerni az egyes gondolatokat
és érzéseket. Nem is beszélve ezek szövevényes kapcsolódásairól, egymást
beindító, felerősítő mechanizmusairól.
A jelenléthez egyetlen dologra mindenképp szükségünk van: figyelemre. Így, figyelmünket a jelen pillanatra
irányítva, éberré válunk a tapasztalásunkban megjelenő gondolatokra, érzésekre,
érzelmekre. Az éber jelenlét (mindfulness) gyakorlásához használhatók
relaxációs és meditációs technikák, amiknek a lényege ugyanaz: észrevenni az
éppen felbukkanó gondolatot és észlelni az éppen jelenlévő érzést. (Gondolat
alatt szavakat és mentális képeket, érzések alatt a testben megjelenő érzeteket,
energiákat – pl. melegség, borzongás, nyomásérzet – értünk.) Kapcsolódó anyagok
a Hanganyagok menüpontban találhatók.
A tudatosodás, a ’fejünkben’ megforduló gondolatok és a
’testünkben’ megjelenő érzések tudatossá válása egyenes következménye az éber jelenlétnek. Minél többször kerülünk
a jelen pillanat tapasztalásába, annál tudatosabbá válunk a belső
folyamatainkra. Ez a tudatosság hozzásegít megismeréshez, a sematikus működések
megértéséhez, a feszültség csökkenéséhez és a megnyugváshoz.
2. Megismerés, megértés,
megnyugvás
A felismerés és tudatosítás folyamatai révén az életünk több
homályos pontja válik tisztán láthatóvá, ez által ismerjük meg az
élethelyzetekre adott működési sémáinkat. Ezek hozzásegítenek minket a dolgok, a különböző helyzetekben keletkező
interakciók megértéséhez. A valódi megértést arról lehet
megismerni, hogy minden esetben megnyugvással
jár, vagy megnyugtató irányt mutat. Amíg a megnyugvás nincs jelen, amíg nem
látom, hogy mit tehetek, addig a mélyebb megértés nem történt meg, pusztán
intellektuális szinten maradt. (pl. ’Értem, hogy a partnerem csak azért
hibáztat, mert így próbálja tudattalanul elkerülni az önhibáztatást. Miközben
még mindig hibáztatásnak tartom ezt és hibásnak gondolom/érzem magam vagy
egyszerűen csak bűntudatom van, hogy dühös vagyok rá.)
Természetesen a megnyugváshoz szükség
van az intellektuális, elme általi megértésre is. Nem arról van szó, hogy az
elmét kikukáznánk. A megértésben több módszer, írás és előadás is adhat segítséget.
Az elme szintű megértésben – a teljesség igénye nélkül – nekem a legtöbbet Dan
Millmann, Müller Péter, Osho, Ekhart Tolle, Pál Ferenc (Feri Atya), Weöres
Sándor, Szondi Gábor, Dr. Máté Gábor írásai, Byron Katie könyvei és a
gyakorlatba ültetett Munka Önvizsgálata, Scott Kiloby írásai és Élő
Önvizsgálatai és nem utolsó sorban ÖnMunka körökben folytatott tanulmányok,
tapasztalások, beszélgetések és önvizsgálatok segítettek. Legutoljára és legfontosabbként
pedig az önmagammal folytatott belső munkát is meg kell említeni. E nélkül a
munka nélkül a segítő anyagoknak nem sok gyakorlati hasznát vesszük.
Ma bőven található pszichológiai,
fiziológiai, energetikai irodalom, így mindenki megtalálhatja a hozzá éppen
legközelebb álló írást, anyagot, módszert. Viszont egyik sem fog igazán
segíteni, amíg pusztán elolvassuk, beszélünk róluk, amíg elméleti síkon
maradunk. A saját magad számára legmegfelelőbb út vagy módszer a gyakorlaton, a
tapasztalásokon keresztül hozza a gyümölcsét. Arra bátorítalak, hogy bármilyen
utat, módot is választasz, a gyakorlatban is tégy lépéseket, kezdd el használni
a választott tanítás vagy módszer eszközeit.
3. Változtatás, konkrét,
gyakorlati lépések
Amint a megnyugvást – még ha csak
pillanatokra is – megtapasztaltuk, a változtatás belső igénnyé válik. Ez adja
az erőt a gyakorta igen nehéz lépések megtételéhez. Nálam sokszor előfordult,
hogy ’gyengéd önerőszakot’ kellett alkalmazzak önmagamon, mert volt, hogy egy
darabig visszatartott a félelmem, a fájdalmam, az elkeseredettségem vagy az
önsajnálatom.
Ilyenkor jól jött, hogy ismerek
pár gyakorlati technikát, és az utamon ezek egyre sűrűbben eszembe is jutottak,
és egyre gyakrabban használtam, és most is használom őket.
Ilyenek a már említett relaxációk, meditációk és önvizsgálatok.
Ezeket az életünk bármely területén és bármilyen helyzetben alkalmazhatjuk.
Ezek közül válogathatunk, illetve
szisztematikusan is dolgozhatunk velük, amikor valamilyen nehézségbe ütközünk,
feszült helyzetbe kerülünk, és – főként eleinte - érdemes a ’békés’
időszakainkban is használni őket. Amikor érzelmileg kissé távolabb vagyunk egy nehéz
helyzettől, az érintett személytől, akkor könnyedebben tudjuk alkalmazni a
módszerinket.
Fontosnak tartom itt megemlíteni,
hogy nem kell állandóan használni ezeket
az eszközöket. Könnyen önfejlesztés-függőké válhatunk. Érdemes erre is
használnunk a fejlődő tudatosságunk, és a józan eszünket. A kitartó alkalmazás
és gyakorlás során egy idő után úgyis a vérünkké válik a tudatos megélés, a
tudatos, éber jelenlét.
Az általam ismert és használt
gyakorlati lehetőségek itt, a BENSŐ VÁLASZ, az A MUNKA ÉS AZ ÉLŐ ÖNVIZSGÁLATOK és a
TERMÉSZETES NYUGALOM oldalakon találhatók.
4. Visszatekintés, megerősítés
Az önismereti munkám során
fedeztem fel, hogy nagy jelentősége van a rendszeres visszatekintésnek is. Az elme hajlamos természetesnek venni az
elért eredményeket, a változásokat és arra is, hogy elégedetlenkedjen, és a
még fel nem ismert hiány-történetekből táplálkozva hajszolja az önjobbítást. Ez
az önjavítgatás gyakran – alig érzékelhető – függőséggé is válhat.
Ennek tudatossá tételére és kiegyensúlyozására
alkalmas a visszatekintés, az önfolyamatainkra való józan rátekintés. Így a
tudatosság élő marad.
5. Könnyedség
Hogy az előző pontok véletlenül
se váljanak sémákká, ne rögzüljenek mereven az életünkben, még egy dologra mindenképp
szenteljünk figyelmet. A könnyedség, a játékosság, a humor, az egészséges
önirónia mind segíthetnek nekünk abban, hogy az életet alapjában véve élvezzük. Ez persze nem kell, hogy kizárja
a ’negatív’ érzelmek megélését, mégis, ha az önismereti utadat tudatosan
megélve járod, a könnyedségnek meg kell jelennie. Ez egyfajta figyelmeztetés is
egyben, mert ha könnyedség nincs jelen, akkor érdemes lépéseken újra
végigmenni.
6. További lépések
Használd a blogon található
anyagokat, és ha az önfolyamatodban valahol elakadsz, bizonytalanná válsz, és
úgy érzed támaszra, segítségre van szükséged, igénybe veheted az egyéni
konzultációkat és a csoportos kurzusokat. Természetesen az is jó, – ha nem jobb
– ha a tanfolyamokkal és konzultációkkal kezdesz. Az önvizsgálatok alkalmazását
érdemes tapasztalt trénertől vagy facilitátortól elsajátítani.
Tapasztalataim szerint az
önvizsgálatok alkalmazása eleinte nem feltétlenül egyszerű. Könnyen maradhat
felszínes, intellektuális szinten. Mai világunkban úgy kondicionálódtunk, hogy az
intellektus használatát részesítjük előnyben az érzelmekkel szemben. Ez nem
baj, csak megbillent az egyensúly, ami gyakran érzelmi problémákhoz,
elidegenedéshez, a különállóság érzéséhez vezethet. A gondolatok előtérbe
helyezése, az intellektuális kondicionáltság többnyire gátolja a mély, belső
önismereti munkát.
Ha szeretnéd jobban megismerni az
oldalon található önismereti módszereket és elsajátítani az eszközök gyakorlati
használatát, kattints az KONZULTÁCIÓ vagy a TANFOLYAM fülre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése